Alla inlägg under juni 2017

Av Gunilla Abrahamsson - 9 juni 2017 12:45

Vad innebär barnens rättigheter igentligen?
För mig betyder det att barn har rätt till att få sina grundläggande behov tillgodo sedda. Tak över huvudet, mat på bordet, kläder vuxna som ser dem och lyssnar och skolgång och fritidsaktiviteter.
Men tyvärr ser det ju inte ut så för många av våra barn av olika anledningar.
Det måste väl vara alla vuxnas ansvar att vi tillsammans hjälps åt att se till så våra barn får en trygg uppväxt, att de veta att även om inte deras föräldrar ser när det utsätter sig för fara så finns någon annan där.
Det jag upplever idag är att den dagen våra barn blir 15 år så har de helt plötsligt rätt att bestämma hur de ska leva sina liv och visst.... om de kan det ansvaret så håller jag med men som i vår värld just nu och tyvärr många med oss så har vi en dotter med Asberger och Adhd och hon förstår INTE att det krävs att gå i skolan och att kämpa med det so. Är jobbigt för att nå de mål som hon vill nå. Hon vill leva för stunden och vill bara vara med killar/kompisar och röka och dricka och kanske även hålla på med droger. Hon vill bestämma själv att komma hem mitt i natten eller inte komma hem alls.
Jag tycker inte vår dotter klarar att ta bra beslut och vi som föräldrar tycker att vi borde få stöd i vår kamp att se till att vår dotter får en trygg uppväxt av myndigheterna men det får vi inte. Vår dotters röst är högre. Hur har det kunnat bli så här. Var är dessa barnens rättigheter?

Av Gunilla Abrahamsson - 2 juni 2017 07:55

Va gör man när ens tonåring helt plötsligt slutar lyssna på en. Börjar hänga på stan, är med "fel" personer, kommer inte hem på natten, går inte till skolan. Hur når man dom? Hur får man dem att förstå att de är på väg att förstöra sina chanser till en bra start in till vuxen livet?
Det går så fort när det väl händer.
Och..... det värsta är att det finns ingen hjälp att få av de myndigheter som man trodde kunde hjälpa familjer i kris.
Eftersom det inte är fara för hennes liv så kan de inte ingripa. Va???? Är de inte kloka. Om vi inte gör nått nu så finns det ju stor risk för hennes liv. Vilken värld lever de i. De om någon borde ju förstå vad det handlar om. De ser ju detta dagligen.
Hur kan vi hjälpa våran dotter.
Mitt hjärta går sönder av att se henne så här ?

Presentation

Ciao!
Jag heter Gunilla.
Jag skulle vilja att ni följer med mig på den resa jag kommer att göra när jag bygger min egna hoj!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards